AMALKAN BACA AL-MATHURAT PAGI & PETANG, GANJARANNYA DALAM RUMAH TANGGA DATANG TAK DISANGKA!

Sharing is caring!

AMALKAN BACA AL-MATHURAT PAGI & PETANG, GANJARANNYA DALAM RUMAH TANGGA DATANG TAK DISANGKA!

Amalkan Baca Al-Mathurat Pagi & Petang, Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Amatlah Besar dan Tak Disangka!


Doa merupakan senjata bagi umat Islam. Malah Al-Quran juga adalah sumber penawar baik daripada segi zahir mahupun batin. Justeru, sebagai suami isteri menjadi kewajipan suami untuk membimbing isteri dan keluarga mendekatkan diri dengan agama, selain menuntut apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang sebagai senjata untuk miliki rumah tangga bahagia.

Loading...

Suami isteri yang sedang berdepan dengan masalah elok menjadikan wirid dan doa Al-Mathurat ini sebagai amalan di waktu pagi dan petang. Bahkan banyak ganjaran untuk rumah tangga yang anda berdua boleh peroleh dengan mengamalkan Al-Mathurat. Pasti selepas anda sudah mengetahui ganjarannya, anda akan rasa sayang untuk meninggalkannya walaupun satu doa.

Kelebihan Mengamalkan Al-Mathurat

Tidak dihampiri syaitan
Rumah dan keluarganya terselamat daripada perkara yang tidak diingini.
Allah mencukupkannya dengan apa yang sangat diperlukan dari segi urusan dunia dan akhirat.
Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
Selamat dari segala sesuatu.
Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
Diredhai Allah SWT.
Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
Terhindar daripada syirik.
Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
Membacanya di waktu pagi akan dipelihara Allah SWT hingga ke petang. Siapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
Mengamalkannya umpama mengamalkan sunnah Rasulullah SAW dari sudut zikir dan berdoa, dan pelbagai lagi kelebihan.

Amalan Suami Isteri

Jika anda berada di sebelah suami yang sedang memandu, bacakanlah wirid dan doa harian ini. Biar suami di sebelah mendengar bacaan anda. Ikut tertibnya, jika perlu membaca tiga kali sehingga habis sebagaimana yang terkandung dalam buku Al Mathurat.

Ada bahagian wirid dan doa yang perlu diperhatikan dengan teliti terutamanya ketika membaca sebelah pagi atau petang. Ada beberapa bahagian ayat perlu diubah mengikut masa membacanya. (boleh rujuk buku Al Mathurat)

Loading...

Sebaiknya, bacalah sampai doa terakhir dalam Al Mathurat. Kadangkala kerana ingin cepat, kita mengelak daripada membaca wirid dan doa ini sampai habis. Terjemahan doa ini sahaja membaca makna yang cukup besar dalam menyatukan hati-hati insan yang dekat dengan pengamalnya.

Andai anda sedang berselisih dengan suami atau isteri, bacalah doa akhir ini kerana ia mampu menyatukan hati, selain mengeratkan lagi hubungan kasih sayang antara pasangan malah anak-anak.

Agar hidup yang baharu dibina diberkati dan dilindungi, cuba ikhtiar dengan pendekatan Islam. Nescaya kehidupan sebagai suami dan isteri akan mendapat rahmat juga keberkatan daripada Allah SWT.

Doa Akhir 

“Ya Allah, menjelanglah kini malam (ciptaan)-Mu, beredarlah sudah siang-Mu, inilah keluhan suara dan pinta para du‘at-Mu. Maka oleh itu ampunkanlah dosaku. Ya Allah, engkau mengetahui bahawa hati-hati ini… (bayangkan wajah rakan seperjuangan) telah berkumpul kerana mengasihi-Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah-Mu), bersatu memikul beban dakwah-Mu. Hati-hati ini telah mengikat janji setia mendaulat dan menyokong syariat-Mu. Maka eratkanlah Ya Allah ikatannya.

Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini. Tunjukkanlah kepada hati-hati ini dengan pengetahuan sebenar tentang-Mu.

Jika engkau mentakdirkan mati maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong.

Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan kami (Nabi) Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

* Ketika membaca doa ini, niatkanlah untuk suami/isteri dan jangan lupa menyebut namanya.

Pengertian Al-Mathurat

1. Al-Mathurat merupakan wirid dan doa harian yang diamalkan oleh Rasulullah SAW. Ia disusun dan dihimpunkan oleh al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna berdasar dalil-dalil sahih. Rasulullah SAW adalah orang yang paling mengetahui betapa besarnya ganjaran yang diperoleh daripada amalan doa dan wirid ini.

2. Terdapat dua jenis yang boleh dibaca iaitu Sughra dan Kubra. Andainya anda diburu waktu, sudah memadai membaca jenis Sughra kerana surah pilihan dan doanya lebih ringkas.

3. Wirid, doa, zikir dan istighfar dalam Al-Mathurat ini akan memantapkan jiwa di samping memiliki keutamaan dalam segala aspek kehidupan. Mendidik hati agar sentiasa merindui Ilahi, memberi kelapangan hidup dan kesihatan jasmani.

4. Bagi seorang Muslim masanya tidak berlalu begitu saja. Di kala pagi dan petang, dia sentiasa bertasbih, istighfar, tahmid dan berdoa kepada Allah SWT dengan zikir yang ma’thur (yang berasal daripada Nabi SAW).

5. Jika sesiapa mengamalkan zikir Al-Mathurat, anda akan merasakan perbezaannya dengan hari-hari yang tidak dimulakan dengan zikir Al-Mathurat. Begitulah kekuatan doa dan wirid dalam Al-Mathurat yang dianggap senjata orang mukmin.

Sumber: pesonapengantin.my
BONUS: inilah doa yang perlu diamal isteri agar sentiasa awet muda

ISTIQOMAHKAN MEMBACA DOA INI DIJAMIN KAMU AWET MUDA

Awet muda memang banyak yang menginginkannya, berbagai cara dilakukan untuk bisa awet muda, juarang diketahui beberapa doa ini juga bisa menjamin akan selalu tampak muda, tak harus pergi kesalon dan perawatan setiap hari, ganti saja dengan doa ini setiap hari

Nabi Yusuf alaihissalam merupakan salah satu Nabi yang dikaruniai ketampanan luar biasa oleh Allah SWT. Oleh karena ketampannya tersebut, Zulaikha yang merupakan wanita bangsawan Mesir menjadi sangat terpana padanya. Tidak hanya Zulaikha, namun banyak wanita Mesir lain yang terpesona dengan ketampanan Nabi Yusuf dan sampai tidak percaya jika mereka melihat seorang manusia sehingga mengira Nabi Yusuf adalah seorang malaikat dan akhirnya mengiris tangan mereka sendiri tanpa sadar.

Doa awet muda Nabi Yusuf memiliki manfaat untuk membuat wajah terlihat selalu berseri dan juga mendapatkan kecantikan kulit secara alami. Rahasia doa ini dari waktu ke waktu semakin diyakini mempunyai banyak sekali manfaat untuk seseorang yang dengan tulus ikhlas mengamalkannya. Berikut ini adalah beberapa doa awet muda Nabi Yusuf selengkapnya yang bisa diamalkan supaya memiliki tampilan yang terlihat lebih menarik untuk tujuan yang baik juga.

BEBERAPA DOA AWET MUDA NABI YUSUF

1. Surat Yusuf Ayat 4

Idz qaala yusufu li abiihi yaa abati inni ra aitu ahada asyara kaukabauw wasy syamsa wal qamara ra aituhum lii sajidin

Arti: Ingatlah Yusuf berkata ayahnya, “Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang, matahari, bulan semua bersujud kepadaku [QS: Surat Yusuf Ayat 4]

2. Surat Thaahaa Ayat 39

Wa Alqaytu alayka mahabbatan minnii walitushna a’laa ‘ainii

Arti: Dan aku telah melimpahkan padamu kasih sayang yang datang dariku. Supaya kamu di asuh di bawah pengawasanku [QS: Thaha Ayat 39]

Cara Mengamalkan:

Bacakan surah Thaahaa sebanyak tiga kali kemudian sapukan pada wajah
Amalan ini baik dilakukan untuk mereka yang berat jodoh.

3. QS Waqiah: 35-38

Innaa annsyaa naahun-na innsyaa-a faja’alnaahuuna abkaaroo ‘uruban atroobaa li-ash haabil yamiin

Cara mengamalkan:

Niatkan dalam hati untuk mengamalkannya
Ambil satu gelas air putih dan baca surah Al Fatihah satu kali
Lanjutkan dengan membaca ayat kursi satu kali
Terakhir bacakan surat Al Waqiah diatas sebanyak tujuh kali
Tiupkan pada gelas berisi air putih untuk diminum dan amalan sesudah shalat shubuh dan shalat Isya.

4. Doa Buka Aura Nabi Yusuf

Falamma roainahuu wa qoth-tho’na aidiyahnuna wa qulna haasya lillahii maa haadzaa basyaroo. In haadzaa illa malakun kariim

Cara Mengamalkan:

Baca doa buka aura Nabi Yusuf ini saat akan bertemu dengan seseorang yang ingin anda taklukan.
Bisa dibaca juga sesudah sholat fardhu sebanyak tiga kali saja.
Sesudah selesai membaca doa pengasihan Nabi Yusuf, usapkan pada wajah secara menyeluruh.
Tidak hanya untuk pasangan, bisa juga digunakan untuk menaklukan menantu, mertua, atasan atau bawahan, karyawan, teman, klien dan sebagainya.

5. Doa Awet Muda Kedua

“Bismillahirrahmanirrahim”. “Nur Allah Nur Muhammad, Nur kucinta tiada berubah, Cahaya Allah Cahaya Muhammad, Cahaya Maryam Siti Fatimah”

Cara Mengamalkan:

Baca doa pengasihan awet muda ini sebanyak tiga kali saat akan keluar rumah
Tiupkan pada kedua telapak tangan dan usapkan pada wajah
Khasiat dari doa ini akan menjadikan wajah berseri serta sangat mustajab untuk menarik perhatian orang lain saat melihat anda pertama kali
Apabila dibacakan dengan rutin sesudah shalat tahajud malam hari sebanyak sebelas kali maka akan membuat siapapun jatuh hati pada anda.

6. Doa Awet Muda Ketiga

“Bismilahirohmanirohhim”. “Holakod dunya mina nuuri walakho adama wa’tini cahaya nur Muhammad”

Cara Mengamalkan:

Baca doa awet muda ketiga ini sebanyak 33 kali sesudah selesai menunaikan shalat lima waktu atau hendak akan wudhu.
Sesudah selesai membaca doa ini, tiupkan pada tangan anda dan usapkan pada wajah secara perlahan dan menyeluruh.

Baca juga : Sering Kali Meminta Langsung Ketika Berdoa, Ternyata Harus Lakukan ini Terlebih Dahulu

7. Doa Awet Muda Keempat

Ya Hadi (baca 33 kali), Ya Badiyah (baca 33 kali), Ya Nur (baca 33 kali), Ya Allah (baca 3 kali)

Cara Mengamalkan:

Doa awet muda ini juga bisa digunakan sebagai wirid pengasihan
Baca keempat wirid diatas sebanyak 33 kali sesudah selesai shalat wajib
Lakukan ini dengan rutin supaya wajah tampak awet muda, berseri dan bercahaya

8. Doa Awet Muda Kelima

“innaa annsyaa naahun-na innsyaa-a faja’alnaahunna abkaaroo ‘uruban atroobaa li-ash-haabil yamiin”

Cara Mengamalkan:

Ambil satu gelas air putih dan letakkan di hadapan anda.
Baca surat Al Fatihah lalu lanjutkan dengan ayat kursi.
Lanjutkan kembali dengan surat Al Waqiah ayat 35, 36, 37 dan 38 [baca surat Al Waqiah sebanyak tujuh kali].
Sebelum melakukannya, awali dengan meniatkan terlebih dulu di dalam hati.
Baca amalan doa ini diatas satu gelas air putih dan minum sambil dilakukan secara istiqomah.

9. Doa Awet Muda Keenam

Allahumma ‘alnii nuuru yusufa ‘ala wajhii fa man ro aanii yuhibbunii mahabbatan

Arti: Ya Tuhanku, jadikanlah nur cahaya nabi yusuf kepada wajahku, bagi siapa yang melihat (memandang) akan menjadi kagum serta cinta kasih kepadaku.

Cara Mengamalkan:

Niatkan untuk mengamalkan supaya doa ini bisa terpatri di dalam diri
Bacakan secara istiqomah sesudah selesai melaksanakan shalat lima waktu
Cara mengamalkannya sama dengan mengamalkan doa Nabi Yusuf ayat 4 yakni dengan menahan napas
Kemudian tiupkan pada telapak tangan dan usapkan pada wajah anda.
Jika akan bercermin atau berhias, bacakan doa ini sebanyak tujuh kali.
Jika ingin memakai wewangian seperti parfum, gunakan yang tidak mengandung alkohol dan bacakan doa ini sebanyak tujuh kali
Baca juga : Berdagang Ingin Lancar Baca 15 Doa Mujarab ini Insyaallah Laris dan Untung

10. Doa Awet Muda Ketujuh

Bismillahirahmannirahim, robbana at-mimlana. Nurrona wagfirlana in naka kulisya’ in qadir

Arti: Ya Tuhanku, sempurnakanlah cahaya kami dan ampuni kami. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa segala sesuatu (QS : At-Tahrim : 8 )

Cara Mengamalkan:

Niatkan dalam mandi besar
Saat akan menyiram air, bacakan doa ini sambil menahan napas dan menyiramkan air keatas kepala
Usahakan tubuh terkena air secara merata dari ujung kepala sampai semua kaki
Ulangi sebanyak tujuh kali dan dibacakan sesudah selesai melaksanakan shalat wajib lima waktu sebanyak tujuh kali secara istiqomah.

11. Doa Awet Muda Kedelapan

Bismillahirrahmanirrahim Nur Allah Nur Muhammad Nur kucinta tiada berobah Cahaya Allah Cahaya Muhammad Cahaya Maryam Siti Fatimah 3x

Cara Mengamalkan:

Bacakan doa ini disaat akan melangkahkan kaki keluar dari rumah
Sesudah doa dibacakan, tiupkan pada kedua telapak tangan dan usapkan pada wajah serta seluruh tubuh yang terjangkau dengan tangan.

12. Amalan Hizib Nabi Yusuf

Syahadat tiga kali
Astagfirullaahal ‘azhiim min kulli dzanbin wa atubu ilaih [tiga kali]
Sholawat [tiga kali]
Subhanallah wal hamdulillaah walailaaha illallah wallaahu akbar laa haula wa laa quwwata illaa billaahil ‘aliyyil ‘adziim [tiga kali]
Setelah itu, dilanjutkan lagi dengan mengirimkan surat Al Fateha pada:

Ilaa hadratin nabi muhammad sholallaahu ‘alaihi wassalam
Ilaa hadratin Malaikat Jibrail, wa Mikail, wa Isroil wa Izrail
Ilaa hadratin Abu Bakrin, wa Umar , wa Ustman , wa Ali radiyallahu anhum
Ilaa hadratis Syaikh Abdul Qodir Jaelani
Orang yg dituju [fulanah binti fulanah]

Cara Mengamalkan:

Bismillahirrohmanirrohiim.
Falamma roainahuu akbarnahuu wa qoth-tho’na aidiyahnuna wa qulna haasya lil-lahii maa haadzaa basyaroo,in haadzaa illa malakun kariim.
Dibaca setelah sholat hajat minimal 313X dan setelah sholat subuh 100X selama 7 hari. Setelah 7 hari setelah sholat 5 waktu dibaca 7X. Setelah membaca tiupkan ke 2 telapak tangan dan sapukan ke wajah.
Baca juga : Meski Sering Melakukan Amal Shaleh, Allah Tak Akan Membuka Pintu Surga Bagi Orang Penderita Penyakit ini

13. QS. At Tahrim: 8

Robbana at-mimlana nuurona waghfirlana innaka ala kulli syai’in qadir

Arti: Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Qs.At-Tahrim :8).

Cara Mengamalkan:

Niatkan di dalam hati saat akan mandi besar
Ambil napas sedalam mungkin dan tahan sambil menyiram air ke kepala, bacakan doa ini sebanyak satu kali
Lanjutkan dengan menyiram air dari kepala sampai ke sekujur badan dan lakukan sebanyak tujuh kali
Hindari mandi di kamar mandi yang terdapat WC karena doa atau ayat ini tidak bisa dibacakan pada kamar mandi tersebut.

14. Doa Menaikkan Seri Wajah

Surah Al Baqarah Ayat 165

Yuhibbunahum kahubbi lillah; walla zhi na amanuu ashaddu hubbanlillha

Cara Mengamalkan:

Surah ini dibacakan sebanyak tiga kali setiap akan membasuh muka atau memakai bedak di wajah
Lakukan dengan niat yang suci dan ikhlas serta niat zikkrullah
Jadikan ianya sebati dalam diri.

15. Kitab Syifaul Qulub Juz 2

Bismillahirrahmanirrahim. Allohumma ya Allah Ya Allah Ya Allah Ya Muhammad Ya Muhammad Ya Muhammad

Cara Mengamalkan:

Bacakan doa ini sebanyak seratus kali lalu usapkan pada wajah
Selain itu, perbanyak juga menyebar salam dan senyum seperti yang dianjurkan Nabi Muhammad SAW

Demikian ulasan dari kami mengenai beberapa doa awet muda Nabi Yusuf yang bisa diamalkan supaya bisa tampil lebih menarik dan membantu kelancaran segala urusan anda. Gunakan doa awet muda ini hanya untuk tujuan atau niat yang baik sehingga bisa berjalan dengan lancar.

Kredit: Wajibbaca.com

Sharing is caring!

Loading...