Ajaib! Wanita Ini Menggosokkan Bawang Besar di Wajah, Tak Disangka 1 Minggu Kemudian, Kulitnya Berubah Jadi Cantik dan Halus!

Sharing is caring!

Flek hitam kebanyakan muncul di daerah wajah dan sering kali terjadi pada wanita. Hal ini sebenarnya sangat memberi kesan kepada penampilan! Tak heran banyak sekali orang yang rela menghabiskan wangnya hanya untuk membeli produk kecantikan mahal atau berubat ke klinik.

Menurut kajian, penyebab utama munculnya flek hitam adalah: terpapar sinar matahari, faktor keturunan, masalah organ hati atau kesan dari ubat-ubatan.

Sebenarnya, ada cara semulajadi yang boleh kamu lakukan untuk menangani flek hitam. Mudah dan jimat lagi!

5 ubat pembasmi flek hitam alami:

1.Air lemon

Peras lemon, rendam kapas muka pada airnya, lalu tempelkan kapas tersebut pada bahagian berflek hitam (Bagi kamu yang berkulit sensitif, rujuk dulu yah ke doktor). Asam yang terkandung dalam lemon mampu bekerja sebagai scrub kulit alami dan mengangkat sel kulit mati. Kulitmu pun akan menjadi lebih bersinar dan flek hitam akan pudar perlahan-lahan.

Lakukan terapi ini pada malam hari yah, jangan sampai terkena terik matahari.

2. Lidah buaya

Ratakan cecair lidah buaya pada bahagian flek hitam secara rutin, dijamin berkesan dan terus pudar!

3. Betik

Betik sangat bagus dalam mempercepat pergantian sel kulit baru.

Potong tipis pepaya lalu gosokkan buah langsung pada kulit yang berflek hitam. Bila wajah kembali dengan air sejuk dan lakukan hal ini 3-4 kali seminggu. Protein dalam betik mampu mengangkat sel kulit mati dan memudarkan flek hitam.

4. Bawang besar

Ambil selembar potongan bawang lalu gosokkan pada flek hitam selama 5 minit. Cara ini sangat berkesan untuk membasmi flek hitam!

5. Pisang dan lemon

Tumbuk pisang hingga halus, campurkan dengan air perasan lemon, kacau hingga rata. Memohon topeng pisang lemon ini pada wajah terutama bahagian berflek hitam, tunggu selama 15 minit, kemudian bilas dengan air bersih.

Lakukan perkara ini pada malam hari, jangan sampai terkena paparan sinar matahari. Usahakan juga menggunakan buah-buahan segar, yah ..

6 Tips Mudah Untuk Dapatkan Kulit Wajah Cantik

1. Cuci muka

Untuk mendapatkan kulit wajah yang bercahaya, maka anda harus menjaga kebersihannya. Lakukan pencucian wajah secara rutin, pagi hari dan sebelum tidur.Apabila mencuci wajah, jangan menggosoknya keras-keras, tapi lakukan urutan lembut untuk mengangkat kotoran yang melekat. Pilih sabun cuci sesuai dengan jenis kulit anda, apakah itu kulit kering, berminyak, kulit kombinasi, atau berjerawat.

2. Gunakan toner

Banyak orang yang biasanya meninggalkan langkah ini kerana tidak dianggap penting.Padahal dengan memakai toner, anda boleh mengangkat sisa kotoran dan membuat kulit lebih lembap sebelum dipakaikan moisturizer (pelembap wajah).

3. eksfoliasi

Ini merupakan satu cara agar sel kulit mati terangkat dan mempercepatkan pertumbuhan semula sel-sel baru. Gunakan scrub sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk mendapatkan hasil maksimum.

4. Krim mata

Apa ertinya kulit wajah cerah, jika lingkaran mata anda kelihatan gelap? Hal ini tentu saja akan membuat penampilan kelihatan tidak segar. Kerana itu, gunakan krim mata sebelum anda memakai moisturizer atau pelembap kulit. Bahagian mata merupakan kulit yang paling sensitif dan lembut, jadi sebaiknya sapukan krim perlahan dengan mengarah keluar.

5. Pelembap

Apa pun jenis kulit anda, tetap memerlukan pelembap. Untuk pemilik kulit kering, pelembap adalah sahabat anda. Sementara untuk pemilik kulit berminyak, pilih pelembap dengan label oil free atau bebas minyak.

6. Gunakan pelindung matahari

Setiap kali akan bekerja, selalu gunakan krim pelindung matahari untuk melindungi kulit anda dari pengaruh buruk sinar ultraviolet. Ini juga merupakan cara untuk mencegah penuaan awal.


Merawat Wajah Cantik Alami
Cara merawat wajah agar selalu tampil cantik secara semulajadi boleh dilakukan dengan pelbagai cara. Akan tetapi setiap cara tersebut pada dasarnya adalah menjaga kebersihan wajah dari debu, minyak dan kotoran lainya serta menjaga pemakanan untuk wajah dengan baik.

Cara menjaga kebersihan wajah secara semulajadi boleh dilakukan dengan cara sering membasuh muka secara teratur dan setiap wajah terkena debu, minyak atau kotoran yang mengenai wajah. Selain itu juga diperlukan pengambilan nutrisi untuk menjaga wajah cantik alami dengan cara mengambil buah-buahan dan menjaga pengambilan air putih secara cukup.

Dengan menjaga pola makan yang baik dan seimbang serta menjaga kebersihan wajah maka kita akan mempunyai wajah cantik alami .

Sharing is caring!